вебінар «Проблеми дистанційного навчання в умовах пандемії. Рекомендації міжнародних організацій»

вебінар «Проблеми дистанційного навчання в умовах пандемії. Рекомендації міжнародних організацій»
05.05.2020 10:00

4 травня 2020 р. відбувся вебінар «Проблеми дистанційного навчання в умовах пандемії. Рекомендації міжнародних організацій». Вебінар організовано кафедрою ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» НАПН України за сприяння Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України. Ключовим спікером і модератором була Людмила Дяченко, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, член кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» НАПН України, учитель зарубіжної літератури Спеціальної школи-інтернату І-ІІ ступенів №11 міста Києва.

 

Учасниками вебінару стали понад 75 осіб з наукових установ і закладів освіти різних рівнів з 7 областей України. Тема обговорення стала особливо актуальною, оскільки пандемія COVID-19 цього року змінила життя людей в усьому світі, а система освіти постала перед необхідністю забезпечити навчання в умовах масового закриття шкіл на невизначений період.

 

За даними Статистичного інституту ЮНЕСКО 190 країн світу на загальнодержавному рівні закрили заклади освіти у зв’язку з пандемією COVID-19. Відповідно більше 1,5 мільярда здобувачів освіти змушені були переходити на дистанційну форму навчання.

 

В Україні їх кількість складає більше 6,5 мільйонів осіб [Джерело: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse]. У таких умовах як вчителі, так і батьки зіткнулися з рядом проблем.

 

Зокрема ЮНЕСКО визначає такі негативні наслідки, щодо масового закриття шкіл:

 

  1. Перерване навчання, що позбавляє дітей багатьох можливостей у зростанні і розвитку.
  2. Недостатнє харчування. Деякі сім’ї й молодь покладаються на безкоштовне або пільгове харчування, що надається в закладах освіти.
  3. Плутанина і стрес для вчителів. Через нетиповість таких умов роботи у вчителів часто виникають невпевненість, роздратування, відчуття безпорадності тощо.
  4. Стресова ситуація для батьків. Батьки чи опікуни не завжди здатні виконати це завдання, організувати навчання дитини вдома з різних причин. Це призводить до стресової ситуації в родині.
  5. Недостатній догляд за дітьми. За відсутності альтернативних варіантів, батьки які працюють, змушені залишати дітей вдома самих, а це може спонукати дитину до ризикованої поведінки.
  6. Економічні втрати родини. Батьки, які працюють в умовах карантину, частіше пропускають роботу, щоб піклуватися про своїх дітей, які залишаються вдома і не відвідують школу. Це призводить до зменшення розмірів виплат за виконання роботи чи взагалі до втрати заробітної платні.
  7. Соціальна ізоляція. Школи є центрами соціальної активності і взаємодії дітей. Коли школи закриваються, багато дітей і молоді втрачають соціальні контакти, які необхідні для навчання і гармонійного розвитку.

 

Окрему увагу спікер приділила ключовим проблемам організації дистанційного навчання, які були означені директором Відділу політики і систем неперервного навчання ЮНЕСКО паном Борхеном Чакруном 17 квітня 2020 р. на відкритті п’ятого вебінару ЮНЕСКО COVID-19, а саме:

 

  1. Технічна готовність. Багато родин не мають доступу до комп’ютера чи Інтернету взагалі або мають один комп’ютер на сім’ю. У таких умовах телебачення залишається найдоступнішим способом забезпечити безперервність навчання в умовах низьких доходів населення.
  2. Відсутність онлайн-контенту у відповідності з національними навчальними планами. З цією метою у багатьох країнах було створено національні платформи, де учні можуть знайти матеріали рідною мовою за темою конкретного уроку.
  3. Педагогічна готовність. Деякі вчителі виявились необізнаними з особливостями використання сервісів для проведення онлайн-зустрічей чи веб-сервісів для створення і поширення завдань безпаперовим шляхом.
  4. Оцінювання і моніторинг процесу засвоєння знань учнями. Педагоги з різних країн світу висловлюють стурбованість щодо вирішення питання: «Що насправді запам’ятали і засвоїли учні?». Проблема оцінювання стає особливо актуальною для випускних класів і під час переходу в іншу школу [Джерело: https://ru.unesco.org/news/preodolenie-prepyatstviy-na-puti-k-distancionnomu-obucheniyu]

 

Водночас окреслення проблем це лише один із кроків на шляху до їх вирішення. Тому під час вебінару спікером Людмилою Дяченко представлено рекомендації ЮНЕСКО щодо організації дистанційного навчання учнів в умовах пандемії. Зокрема такі:

 

  1. Проаналізуйте ступінь своєї підготовки і виберіть найбільш зручні інструменти. Обрані інструменти можуть варіюватись від інтегрованих платформ цифрового навчання до мовлення через радіо і телебачення.
  2. Забезпечте інклюзивність програм дистанційного навчання. Подумайте про можливості надання пристроїв у тимчасове користування учням з малозабезпечених сімей, наприклад, з комп'ютерних класів, підтримуйте їх з підключенням до Інтернету
  3. Перевірте рівень захисту і дотримання конфіденційності даних.
  4. Приділіть увагу вирішенню психосоціальних проблем до початку навчання.
  5. Складіть розклад програм дистанційного навчання. Визначте чи повинна програма дистанційного навчання зосередитися на розгляді нового матеріалу чи сприяти закріпленню і поглибленню знань, набутих учнями на попередніх уроках. Укладіть розклад з урахуванням потреб і можливостей учнів і наявності поруч батьків.
  6. Підтримуйте вчителів і батьків у використанні цифрових інструментів.
  7. Об´єднайте відповідні інструменти і обмежте кількість додатків і платформ. Оберіть інструменти, які доступні для більшості учнів.
  8. Встановіть правила дистанційного навчання і контролюйте процес навчання учнів. Намагайтесь використовувати інструменти, що дозволяють учням надавати зворотній зв´язок без допомоги батьків.
  9. Визначте тривалість одиниць дистанційного навчання на основі навичок саморегуляції учнів. Тривалість уроку з використанням цифрових інструментів для учнів початкової школи не повинна перевищувати 20 хвилин, а для учнів середньої школи – 40 хвилин.
  10.  Створюйте спільноти і підтримуйте соціальні зв'язки. Налагоджуйте обмін досвідом та обговорення стратегій подолання труднощів, що виникають під час організації дистанційного навчання [Джерело: https://ru.unesco.org/news/kak-planirovat-distancionnoe-obuchenie-vo-vremya-vremennyh-zakrytiy-shkol].

 

Водночас масове закриття шкіл вплинуло також і на батьків. Щоб підтримати батьків, які працюють, у тому числі в Україні, ЮНІСЕФ підготувало «Керівні принципи для роботодавців щодо запровадження гнучких умов праці» [Джерело: https://www.unicef.org/ukraine/media/4346/file/leaflet.pdf]. Коротко ці рекомендації представила у своєму відеозверненні виконавча директорка ЮНІСЕФ Генрієтта Фор:

 

  1. Переглянути наскільки чинна кадрова політика сприяє підтримці сімей. Звернути увагу на вразливі групи: тимчасових працівників, неформально зайнятих, мігрантів, вагітних або годуючих матерів, працівників з інвалідністю.
  2. Запропонувати гнучкі умови роботи, щоб батьки, які працюють, мали змогу піклуватися про своїх дітей та сім’ї. У тому числі віддалена робота, скорочений робочий тиждень або надання довгострокової відпустки.
  3. Надавати працівникам інструкції про те, як звертатися за медичною допомогою.
  4. Допомагати працівникам та їхнім сім’ям впоратися зі стресом. Надавати спеціальну підтримку тим, хто відчуває тривогу або страх через спалах COVID-19. Ділитися тільки перевіреною інформацією. Пропонувати своїм працівникам доступ до психосоціальних послуг.
  5. Зменшити фінансове навантаження на працівників та сім’ї, які захворіли на COVID-19. Заходи підтримки можуть передбачати збереження робочого місця, оплачувані лікарняні та грошова підтримка [Джерело: https://www.facebook.com/watch/?v=883170095532834].

 

Спікер Людмила Дяченко звернула увагу на те, що для зменшення негативних наслідків закриття шкіл у всьому світі ЮНЕСКО ініціювала створення Глобальної коаліції з питань освіти. Її метою є допомога країнам щодо мобілізації та впровадження інноваційних рішень дистанційного навчання з урахуванням специфіки конкретної ситуації. Під гаслом «Навчання продовжується» ЮНЕСКО об’єднує міжнародні організації, громадянське суспільство, партнерів з приватного сектора, засоби масової інформації у широку коаліцію [Джерело: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/globalcoalition ].

 

Щоб допомогти вчителям опанувати відповідний інструментарій до Глобальної освітньої коаліції долучилась компанія «Google». У співпраці компанії «Google» та Інституту інформаційних технологій в освіті ЮНЕСКО було створено сайт українською мовою «Навчайте з дому»  https://teachfromhome.google/intl/uk/. Він є центром інформації, підказок, тренінгів та інструментів з ресурсу Google for Education, який допоможе вчителям продовжувати викладати, навіть якщо вони фізично не знаходяться в класі.

 

На допомогу вчителеві на сайті ЮНЕСКО розміщено сторінку «Рішення для дистанційної освіти», на якій можна знайти посилання на ресурси для надання психосоціальної підтримки, цифрові системи управління навчанням, системи, створені для використання на мобільних телефонах та багато іншого освітнього контенту [Джерело: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/solutions ].

 

На завершення спікер зазначила, що означені рекомендації ЮНЕСКО і ЮНІСЕФ не є повним переліком тих, що розроблені учасниками Глобальної освітньої коаліції, а лише надають загальний орієнтир щодо планування рішень для дистанційного навчання в умовах пандемії.


Переглянути інформаційні матеріали з вебінару


Реєстр учасників вебінару для підтвердження автентичності отриманого сертифікату

(* у реєстрі перелік лише тих учасників, які упродовж вебінару заповнили Google Form для отримання сертифікату)