Наукова діяльність
План науково-дослідної роботи Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України охоплює чотири з основних напрямів досліджень з педагогічних і психологічних наук в Україні, зокрема:
- напрям 2. Розвиток світової і національних освітніх систем;
- напрям 9. Вища освіта;
- напрям 10. Освіта дорослих. Післядипломна освіта;
- напрям 18. Прикладна психологія. Професійна й організаційна психологія.
Основна тематика наукових досліджень Інституту:
- Теоретико-методичні засади розвитку освіти різних категорій дорослого населення
- Технології навчання дорослих в умовах формальної і неформальної освіти
- Психологічний супровід навчання різних категорій дорослого населення
- Порівняльний аналіз розвитку педагогічної освіти і освіти дорослих у розвинених країнах світу
- Особистісний і професійний розвиток педагога
Тематику наукових досліджень Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України на 2020-2022 роки розроблено з урахуванням проекту Законів України «Про освіту» (2017), «Про вищу освіту» (2014), «Про наукову і науково-технічну діяльність» (2016), «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки» (2001), постанов Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку формування і виконання замовлення на проведення наукових досліджень і розробок, проектних та конструкторських робіт за рахунок коштів державного бюджету» (2018), «Про затвердження переліку пріоритетних тематичних напрямів наукових досліджень і науково-технічних розробок на період до 2020 року» (2011), Основних наукових напрямів та найважливіших проблем фундаментальних досліджень у галузі природничих, технічних і гуманітарних наук на 2019–2023 роки (2019), Пріоритетних напрямів наукових досліджень у галузі освіти, педагогіки і психології в НАПН України на 2018-2022 рр.(2018), «Про затвердження порядку формування державного замовлення на випуск видавничої продукції та їх розповсюдження» (2012), положень Національної доктрини розвитку освіти (2002), Концептуальних засад розвитку педагогічної освіти України, її інтеграції в європейський освітній простір (2004), Концептуальних підходів до розвитку багаторівневої педагогічної освіти в Україні (2011), Концепції освіти дорослих в Україні (2011).
Наукове дослідження за темою "Теорія і практика професіоналізації педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих" на 2020-2022 рр. виконують співробітники відділу андрагогіки. Очікувані результати наукового дослідження:
- Монографія «Професіоналізація педагогічного персоналу у сфері освіти дорослих в умовах формальної і неформальної освіти: теоретико-методичний аспект»;
- Концепція «Концепція підготовки педагогічного персоналу до роботи з дорослими»;
- Практичний посібник «Тренінги з розвитку професійної компетентності андрагогів»;
- Методичні рекомендації «Методика проведення тренінгів з розвитку професійної компетентності андрагогів»;
- Методичні рекомендації «Професійна компетентність андрагога» для наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, представників громадських організацій;
- Навчальна програма курсу «Професійна компетентність андрагога» для наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників, представників громадських організацій;
- Анотований бібліографічний покажчик «Підготовка педагогічного персоналу до роботи з дорослими у закладах формальної і неформальної освіти».
Наукове дослідження за темою "Теоретичні й методичні засади професійного і особистісного розвитку вчителя в контексті Нової української школи" на 2020-2022 рр. виконують співробітники відділу теорії та практики педагогічної освіти. Очікувані результати наукового дослідження:
- Монографія «Професійний і особистісний розвиток сучасного вчителя»;
- Методичні рекомендації «Майстерність удосконалення зовнішньої та внутрішньої педагогічної техніки майбутнього вчителя»;
- Методичні рекомендації «Методика і техніка професійного самовдосконалення вчителя»;
- Методичні рекомендації «Методологічні основи психопедагогіки»;
- Навчальний посібник «Професійне самовдосконалення майбутніх педагогів у контексті Нової української школи».
Наукове дослідження за темою "Обґрунтування змісту і методики проведення практики у закладах вищої педагогічної освіти" на 2020-2022 рр. виконують співробітники відділу змісту і технологій педагогічної освіти. Очікувані результати наукового дослідження:
- Аналітичні матеріали «Теоретичні і методичні засади організації практики майбутніх вчителів у закладах вищої педагогічної освіти»;
- Методичні рекомендації «Зміст і методичні засади організації психолого-педагогічної практики у закладах вищої педагогічної освіти»;
- Методичні рекомендації «Зміст і методичні засади організації фахових практик магістрантів у закладах вищої педагогічної освіти»;
- Методичні рекомендації «Зміст і методичні засади організації виробничої практики у закладах вищої педагогічної освіти»;
- Навчальна програма «Викладацька практика для здобувачів наукового ступеня доктора філософії»;
- Словник «Педагогічна освіта в Україні: теорія і практика».
Наукове дослідження за темою "Теорія і практика забезпечення якості педагогічної освіти у зарубіжних країнах" на 2020-2022 рр. виконують співробітники відділу зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих. Очікувані результати наукового дослідження:
- Монографія «Забезпечення якості педагогічної освіти у зарубіжних країнах»;
- Методичні рекомендації «Напрями забезпечення якості педагогічної освіти в Австралії, Великій Британії, США»;
- Методичні рекомендації «Особливості забезпечення якості підготовки вчителів в Австрії і Німеччині»;
- Методичні рекомендації «Професійна підготовка вчителів старшої профільної школи у зарубіжних країнах»;
- Навчальний посібник для дистанційного курсу «Професійна підготовка вчителів старшої профільної школи у зарубіжних країнах»;
- Освітня програма дистанційного курсу «Професійна підготовка вчителів старшої профільної школи у зарубіжних країнах».
Наукове дослідження за темою "Розвиток психологічної готовності педагогічного персоналу до професійної діяльності в умовах нової української школи" на 2020-2022 рр. виконують співробітники відділу психології праці. Очікувані результати наукового дослідження:
- Аналітичні матеріали «Розвиток психологічної готовності педагогічного персоналу до професійної діяльності в умовах нової української школи»;
- Практичний посібник «Психолого-методичний супровід професійної діяльності педагога нової української школи»;
- Практичний посібник «Психологія професійної діагностики та професійного консультування»;
- Методичний посібник «Психологічні засоби професійного розвитку педагога нової української школи»;
- Методичні рекомендації «Психологія розвитку особистісної готовності педагогів до професійної діяльності»;
- Методичні рекомендації «Психологічні засоби виявлення та реалізації емоційних ресурсів вчителя в умовах НУШ»;
- Методичні рекомендації «Науково-практичне забезпечення профдіагностичної і профконсультативної діяльності».