3RD INTERNATIONAL CONFERENCE ON HISTORY, THEORY AND METHODOLOGY OF LEARNING (ICHTML 2022)
17 травня 2022 р. в онлайн режимі відбулася міжнародна конференція – 3rd International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2022, May 16–17, 2022, Kryvyi Rih, Ukraine). Захід організовано і проведено за ініціативи Криворізького державного педагогічного університету.
Конференція покликана сприяти популяризації результатів наукових досліджень з історії, теорії та методики навчання в Україні та зарубіжжі, унаочненню їх міждисциплінарності, прогностичності. У заході взяли участь педагогічні й науково-педагогічні працівники закладів вищої і фахової передвищої освіти з різних куточків України, науковці НАПН України, майбутні доктори філософії у галузі педагогічних наук.
Модерування роботи учасників конференції здійснено В.А. Гаманюк, доктором педагогічних наук, професором, проректором з наукової роботи КДПУ, та С.О. Семеріковим, доктором педагогічних наук, професором, професором кафедри інформатики та прикладної математики КДПУ.
Від Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України у заході взяли участь науковці:
- Н.М. Авшенюк, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України (англомовний спікер);
- О.В. Аніщенко, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу андрагогіки ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України;
- К.В. Годлевська, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу зарубіжних систем педагогічної освіти і освіти дорослих ІПООД імені Івана Зязюна НАПН України.
Авторським колективом науковців Інституту у співпраці з Н.М. Семініхіною, викладачем кафедри іноземних мов Київського національного університету імені Тараса Шевченка, підготовлено доповідь за результами наукового дослідження «Training to professional fulfilment: the history of women’s education in Ukraine (the end of the 19th century – the beginning of the 20th century)», в якій унаочнено окремі аспекти розвитку освіти жінок у контексті можливостей їх самореалізації на теренах України наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття.
Із урахуванням соціально-економічних, суспільно-політичних подій в Україні, а також специфічних цілей, завдань і функцій, зарубіжних тенденцій розвитку жіночої професійної освіти, у доповіді:
- актуалізовано особливості підготовки жінок у закладах професійної освіти різних профілів і рівнів;
- здійснено аналіз впливу держави, окремих благодійних та освітніх товариств на розвиток жіночої професійної освіти в Україні;
- приділено увагу висвітленню проблеми освіти професійного спрямування представниць національних меншин, знедолених дітей, сиріт.
У доповіді особливу увагу акцентовано на можливостях використання конструктивних ідей досвіду жіночої професійної освіти наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття у нових умовах соціально-економічного розвитку України, зокрема, для:
- розроблення та впровадження україноцентричних програм для неформальної освіти дітей, молоді та дорослих;
- створення україноцентричних програм курсів і спецкурсів з історії педагогіки, освіти та культури, історії жіночого руху і жіночої особистості в Україні як у системі підготовки майбутніх педагогів, так і в системі післядипломної педагогічної освіти;
- посилення україноцентричності позаурочної виховної роботи з учнями у загальноосвітніх закладах;
- посилення практико / професійної зорієнтованості навчання здобувачів освіти у загальноосвітніх закладах (на основі конструктивних ідей досвіду професійної підготовки вихованок дитячих притулків) тощо.
Науковцями обґрунтовано, що результати ретроспективного аналізу історії розвитку ремісничої освіти жінок можна використовувати для розроблення методики викладання ручної праці у загальноосвітніх закладах, і спеціальних дисциплін – у закладах профтехосвіти, а також для написання навчально-методичних праць для професійно-технічних (професійних) і педагогічних закладів освіти.
На переконання авторів-дослідників, історико-педагогічні наукові дослідження щодо розвитку жіночої освіти в Україні сприятимуть посиленню й розширенню векторів україноцентризму у сфері науки та освіти. Результати здійсненого наукового пошуку можуть бути корисними для організаторів музеїв і виставок, наукових працівників, педагогів-практиків закладів освіти різних типів.
Науковці Інституту висловлюють вдячність організатору конференції, Криворізькому державному педагогічному університету, за те, що в умовах війни знайшли можливість організувати і провести захід.
Презентація доповіді «Training to professional fulfilment: the history of women’s education in Ukraine (the end of the 19th century – the beginning of the 20th century)» (Avsheniuk N., Anishchenko O., Hodlevska K., Seminikhyna N.. Presentation of the report; 3rd International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2022), May 16–17, 2022, с. Kryvyi Rih, Ukraine): https://lib.iitta.gov.ua/730436/
Детальніше про особливості розвитку жіночої професійної освіти
Олена Аніщенко
завідувач відділу андрагогіки,
Наталія Авшенюк
завідувач відділу зарубіжних систем
педагогічної освіти і освіти дорослих,
Катерина Годлевська
старший науковий співробітник
відділу зарубіжних систем
педагогічної освіти і освіти дорослих